پیوستن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تمامی کتابخانه های دانشگاه تهران به سامانه حافظه ملی ایرانیان

۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۲۴۴۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۰
پیوستن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تمامی کتابخانه های دانشگاه تهران به سامانه حافظه ملی ایرانیان

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش ملیحه درخوش رئیس اداره فراهم آوری و ساماندهی منابع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد علمی دانشگاه تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری بسیاری از کتابخانه های سراسر کشور در روز سوم شهریور ماه، سامانه حافظه ملی ایران را رونمایی کرد. این سامانه شامل ۴ بانک و شبکه کتابشناختی از کتاب‌ها، اسناد، نسخ خطی و نشریات کتابخانه های عضو است. تمامی کتابخانه های دانشگاه تهران از جمله کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه در این طرح مشارکت کرده و عضو این سامانه هستند. مشخصه اصلی این سامانه، جستجوی یکپارچه در فراداده‌های کتابشناختی منابع کتابخانه های عضو است. کاربر پس از جستجو در بانک مورد نظر خود، می‌تواند در ذیل هر یک از رکوردهای بازیابی شده، کتابخانه هایی را که منبع مورد نظر را در اختیار دارند، مشاهده نمایند. در دو بانک، پس از کلیک بر نام کتابخانه انتخاب شده، کاربر وارد سامانه کتابخانه مقصد می‌شود و منبع مورد نظر را در فهرست آن کتابخانه بررسی و اقدام به دستیابی آن می‌کند.

سامانه حافظه ملی ایرانیان، در واقع، فهرستگانی از مجموعه منابع کتابخانه های عضو است. بانک‌های موجود در این سامانه به شرح زیر است:

• شبکه کتابخانه های کشور: در این شبکه، فراداده‌های کتابشناختی کتاب‌های کتابخانه های عضو قابل جستجو هستند. امکان جستجوی ساده و پیشرفته همراه با ایجاد محدودیت جستجو در فهرست یک یا چند کتابخانه برای کاربران وجود دارد. پس از جستجو، با مراجعه به نمایش کامل اطلاعات هر رکورد، با کلیک بر روی نام کتابخانه، به فهرست آن دسترسی داده خواهد شد.‌‌‌‌‌‌‌

• شبکه مراکز اسناد: در این شبکه، فراداده‌های کتابشناختی اسناد از کتابخانه های عضو گردآوری شده و به صورت یکپارچه قابل جستجو هستند و برای دستیابی به منبع نیز کاربر را به سامانه کتابخانه صاحب منبع هدایت می‌کند.

• فهرستگان نسخ خطی: در این شبکه، فراداده‌های کتابشناختی نسخ خطی کتابخانه های عضو را در چهار مجموعه نسخ خطی فارسی جهان، نسخ خطی جهان، نسخ خطی ایران و نسخ خطی عراق گردآوری و قابل جستجوی یکپارچه هستند. در این فهرستگان امکان دسترسی به فراداده در سامانه کتابخانه صاحب نسخه خطی وجود ندارد.

• بانک نشریات ایران: در این بانک، نشریات ادواری کتابخانه های عضو گردآوری و قابل جستجو هستند. در این سامانه نیز امکان ورود به سامانه کتابخانه صاحب منبع در رکوردها وجود ندارد و فقط به اعلام نام منبع یا کتابخانه صاحب نشریه اکتفا شده است.

کلید واژه ها: حافظه ملی ایرانیان فهرستگان کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران


( ۳ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.