استقرار کامل نرم افزار آذرسا در کتابخانه های دانشگاه تهران

۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۲۷۲۱ اخبار
تعداد بازدید:۵۲۵
استقرار کامل نرم افزار آذرسا در کتابخانه های دانشگاه تهران

استقرار نرم افزار آذرسا در کتابخانه های دانشگاه تهران از دی ماه ۱۳۹۶ و با هدف تبدیل اطلاعات موجود در نرم افزارهای کتابخانه های دانشگاه تهران با تشکیل کمیته استقرار متشکل از رؤسا و نمایندگان کتابخانه مرکزی و مرکز فناوری اطلاعات و با تعامل نزدیک با نمایندگان شرکت پارس آذرخش آغاز شد. کمیته استقرار نرم افزار با برگزاری جلسات منظم به بررسی مسائل تبدیل اطلاعات پرداخته، تبدیل اطلاعات به لحاظ کمی و کیفی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته و کانورت آغاز شد.

در مجموع تعداد ۱۲۱۳۱۷۶ رکورد کتابشناختی و ۲۰۶۱۹۳۲ رکورد مستندات مربوط به منابع کتابخانه های دانشگاه پس از بررسی و رفع اشکالات تبدیل بر روی سرور تستی، به سرور اصلی منتقل شده است.

در این روند، سعی شد تا نیازهای کتابخانه های دانشگاه همراه با استانداردهای حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی با هم درنظر گرفته شود تا استفاده از اطلاعات تبدیل شده برای کتابداران کتابخانه های دانشگاه آسان باشد. علاوه بر آن به فراخور تکمیل تبدیل هر نوع منبع، دوره‌های آموزشی برای کتابداران برگزار شده است و دستنامه هایی نیز توسط کمیته سازماندهی دانش شورای هماهنگی تهیه شده و در دسترس کتابداران قرار گرفت.

به یاری خداوند، پس از دو سال و نیم تلاش، در ابتدای شهریور ۱۳۹۹ و با تبدیل رکوردهای کتابشناختی و مستندات تمامی کتابخانه ها، همه آنها به سامانه آذر سا منتقل شده و کار به پایان رسید.

• تعداد ۵۳ کتابخانه عضو باشگاه کتابخانه های دانشگاه تهران هستند که متعلق به دانشکده‌ها، مؤسسات وابسته، و برخی از گروه‌های آموزشی اند.

• مجموع عناوین کتابهای فارسی و عربی ۶۱۷ هزار و ۴۷ عنوان است. در مرکزی ۱۹۵ هزار ۱۱۰ عنوان فارسی و عربی موجود است.

• مجموع عناوین کتابهای لاتین در همه ۵۳ کتابخانه، ۴۴۱ هزار و ۶۸۴ عنوان است. در مرکزی ۹۱ هزار ۷۴۴ عنوان کتاب لاتین هست.

• عناوین نشریات فارسی در مجموع کتابخانه ها، ۱۰ هزار و ۷۳۹ عنوان و در مرکزی ۴۹۰۳ عنوان است.

• در کتابخانه مرکزی، بیش از ۱۶ هزار نسخه خطی در بیش از ۳۲ هزار عنوان موجود است. همین طور هزاران برگ اسناد قدیمی و از جمله حجم قابل توجهی از اسناد دانشگاه تهران در آنجا نگه داری می‌شود.

در حال حاضر، متادیتای همه این منابع در آذرسا وجود دارد و از سامانه قدیم استفاده نمی‌شود.

برنامه جاری و بعدی کتابخانه مرکزی، تقویت کتابخانه دیجیتال است که اکنون در سامانه مستقلی با عنوان آریان فعال است، و این روزها، تلاش می‌شود منابع فارسی را در کتابخانه دیجیتال آذرسا فعال نماید.

موفقیت دانشگاه در استقرار سامانه جدید و پیاده سازی کامل آن طی دو سال و نیم گذشته، با همکاری معاونت محترم پژوهشی دانشگاه، مدیران و کارکنان شرکت آذرسا، مؤسسه انفورماتیک دانشگاه تهران (در مدیریت جناب دکتر هاشمی و اخیراً دکتر فاطمی و همکاران فعال و بسیار خوب ایشان) و فعالیت کارکنان کتابخانه مرکزی با همکاری دیگر همکاران کتابخانه های دانشکده‌ها و مؤسسات بود.

کلید واژه ها: کمیته استقرار آذرسا نرم افزار کتابخانه دانشگاه تهران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران


( ۲ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.